KSEF nowy termin
10 czerwca 2024 został przesunięty obowiązek wystawiania e-faktur na 1 lutego 2026 r.
Oznacza to, że do tego czasu zasady wystawiania faktur pozostają bez zmian.
Przedsiębiorco masz więcej czasu na przygotowanie się! Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o podzieleniu prac legislacyjnych na dwie części.
W drugim projekcie legislacyjnym MF przedstawi propozycje uproszczeń
obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponuje etapowe wejście w życie obowiązkowego KSEF:
- 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Co to jest KSeF?
KSEF czyli Krajowy System e-Faktur to platforma do wystawiania i otrzymywania faktur online, umożliwiająca wystawianie i udostępnianie faktur
ustrukturyzowanych.
Faktury ustrukturyzowane są wystawiane i otrzymywane przy użyciu programów komputerowych podatników, które są połączone z systemem teleinformatycznym Krajowego Systemu e-Faktur (KSF). W efekcie po zakończeniu sprzedaży podatnik powinien łączyć się z systemem, aby wystawiona faktura została zarejestrowana i aby został nadany jej odpowiedni numer.
Faktury ustrukturyzowanej nie będzie trzeba wysyłać do nabywcy. Wysyła się ją do systemu KSeF, który po nadaniu jej danych identyfikujących (unikalnego numeru faktury w systemie KSeF), pozwala nabywcy na logowanie się do tej faktury, jej pobranie i korzystanie z niej.
Na chwilę obecną można korzystać z faktur ustrukturyzowanych jako jednej z trzech dopuszczalnych form dokumentowania transakcji. Sprzedawca usługi lub towaru może zatem wystawiać i korzystać z:
- faktur papierowych,
- faktur elektronicznych (PDF, XML, faktury z podpisem elektronicznym),
- faktur elektronicznych ustrukturyzowanych (tzn. faktur elektronicznych, wystawianych z użyciem Krajowego Systemu eFaktur).